Monday, December 13, 2010

Minggu Terakhir

Minggu terakhir memakai topi itu.





pssst : masih pakai tshirt sponsor...Pambantu Minggu Haluan Siswa UTHM..hahaha ;p



Nota Bawahan-yang-panjang :
Ahha..ada orang terganggu nampaknya dengan entry-entry positif-skala poyo paling baik (dia cakap macam tu kat aku) aku tuh. Entry tu bukan nak cakap aku baik orangnya. Tujuan utama adalah untuk mengingatkan diri aku. Kemudian baru jatuh hukum nak peringat kat orang lain ;p Kalau tak suka..tak payah peduli la. Yang nak sakit hati pehal?hihi...

Kenapa aku tulis? Sebab, aku sangat percaya..setiap sesuatu itu, jika ditulis, ia akan melekat dengan lama dalam otak. Macam kita menulis setiap impian yang kita inginkan..impian tu kita kena tulis. Aku pernah baca, kebanyakan orang yang berjaya mencapai impian dia...sebelum itu dia pernah menulis apa yang dia inginkan. Kalau boleh, ditampal di mana-mana supaya boleh di baca dan secara sengajanya (hehehe) akan meningkatkan usaha kita untuk mencapai impian tersebut.

Oleh yang demikian, ditegaskan di sini segala entry yang bersifat positif dan motivasi tuh (gagagaga~ ;p) memang ditujukan khas untuk diri aku in first place.

Hahaha..kiranya ada 1 bahagian dalam diri aku yang aku lantik jadik pakar motivasi untuk diri aku sendiri. lol...macam split personality jek pulak..wakakakka..nehi nehiiiii!

Sunday, December 12, 2010

Kalau Hari Ini...

Kalau hari ini kita lihat dia muka pecah rumah. Ntah-ntah esok lusa, dia lah yang paling hensem seantero dunia.

Kalau hari ini kita lihat dia bertanduk empat. Mungkin esok lusa, dia lah yang paling kusyuk dan tawadduk, pengimarah masjid.


Kalau hari ini kita lihat dia lah yang paling selebet. Siapa tahu esok lusa, dia lah yang paling cantik bak bidadari.


Kalau hari ini kita lihat dia gemuk. Ntah-ntah esok lusa, dia lah yang paling ramping pinggang bak kerengga.


Kalau hari ini dia dapat nombor terakhir dalam kelas. Mungkin esok lusa, langkah dia lagi panjang sehingga ke seberang laut.

Ok, sebenarnya nak bagitau...dalam hidup ni, jangan pandang rendah pada orang lain. Jangan sesekali kita ajar anak-anak..erm uhuk...anak-anak saudara kita untuk memandang rendah pada orang lain. Terlajak perahu boleh diundur..terlajak kata, telan je la...

Memetik kata-kata si dia... "kita hanya sedar benda ni..bila kita dah besar. Kenapa masa kita kecil, takde sape pun nak peringat kat kita?"

Oleh yang demikian, jangan lah kita lupa untuk memperingati 'warga-warga kecil' di sekeliling kita supaya jangan sesekali memandang rendah pada orang lain.

Friday, December 10, 2010

Selesai

Merujuk entry di bawah. Sudah selesai apa yang mau diselesaikan. Alhamdulillah. Berpoloh-poloh jugak la tadi mencari Pesuruhjaya Sumpah..;p

Cuma tinggal beberapa perkara je sebelum aku meninggalkan negeri ini...

1. Renew roadtax
2. Ambil medical report
3. Servis kete (claim oh claim..masuk cepat!!)
4. SERANG Celcom berukban! huh!

Dah. Nak crite lain pulak. 7hb lepas..bersamaan 1 Muharram 1432H, kawan se-double decker aku yang sangat baik masa Form 5 kat Seratas telah kawin..;) Moga perkahwinan mereka berkekalan hingga ke akhir hayat.

Ini kami yang datang...yang takde kat gambar Fatimah & Nad..yang datang lepas kami balik tetau la plak..

pantas!

banyaknya benda nak kena settle. dah. cukup. ini namanya entry ala-ala status facebook.hahaha

Saturday, December 4, 2010

Ambil Berat laaa...

Perbualan seorang mak saudara & anak saudara berumur 6 tahun.

Ika : Maksu..ika dapat masuk kelas 1 Merah nanti...

(1 Merah kelas kat sekolah rendah tahun depan)

Maksu : Oo yeke...ramai kawan ika kat kelas tu?

Ika : Takde la...semua masuk kelas lain-lain...

Maksu : Oo..kesian ika takde kawan. Ika masuk sekolahnye bile?

Ika : Ntah..tatawu la...

Maksu : Kenape tatawu? Cikgu tak cakap ke??

Ika : Cikgu memang la tak cakap...cikgu hantar surat je la!

Maksu : ERK??!! Err..mana la maksu tau cikgu hantar surat..ingatkan cikgu cakapppp.... 

Maksu layankan aje anak saudara sorang neh.

Ika : Makssuuuuuu....pasni tolong la amik berat sikit pasal ika!!

Maksu : ERKKK!!! (kebab00ooomm...kena lagi!!!)...Ok..ok..pasni maksu amik berat pasal ika eh...

Anak Saudara dan Maksunya.

Zon Fikir : Kenapa Tidak Aku?

Kadang-kadang kita selalu mempersoalkan kenapa itu kenapa ini. Walaupun kita sedar, setiap apa yang berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknya. Cuma, hati kadang-kadang nakal...membentak-bentak untuk mempersoalkan itu ini yang bukan bidang kuasa kita. Sudah..sudah..jangan bangau-kan hati!

Hati tu kan sebahagian dari kamu! Sudah terang lagi bersuluh...hati adalah salah satu organ terpenting dalam struktur badan manusia. Malah, hati bukan sahaja mempunyai fungsi untuk melengkapkan sistem biologi tetapi juga emosi dan psikologi.

Kadang-kadang kita bertanya....

Kenapa tidak aku yang jadi bos...?
....mungkin jika kamu jadi bos sekarang, kamu lagi teruk daripada bos kamu sekarang.

Kenapa tidak aku cantik bak supermodel...?
....mungkin jika kamu cantik bak supermodel, kamulah orang yang paling tidak menutup aurat di muka bumi ini.

Kenapa tidak aku yang jadik kaya bak Bill Gates...?
...mungkin jika kamu kaya sekarang, kamu adalah orang yang paling kedekut dan paling sombong di muka bumi ni.

Kenapa tidak aku kahwin awal seperti kawan-kawanku yang lain...?
....mungkin jika kamu kahwin awal, kamu tidak mampu pun untuk memikul beban tanggungjawab perkahwinan itu.

Kenapa tidak aku yang berkahwin dengan si hensem itu...?
...mungkin jika kamu kahwin dengan si hensem itu, kamu asyik akan makan hati jek..sebab banyak sangat wanita-wanita bak model yang mengorat suami kamu yang hensem itu.

Setiap apa yang berlaku, pasti ada pro dan kontranya. Perkara yang paling penting yang patut kita buat jika sesuatu berlaku adalah berfikir. Bermuhasabah. Bukan asyik merungut itu ini..kenapa tidak aku? Sekurang-kurangnya, kita kena bersyukur...musibah dan kekurangan yang kita dapat serta hadapi itu sebenarnya bukan sesusah mana jika dibandingkan dengan orang lain yang mungkin lebih getir perjalanan hidupnya.

Peliknya, ketika kita sedang bahagia, sedang bersenang lenang diulit keindahan dunia....tak pulak kita persoalkan kenapa aku bahagia? Kenapa aku banyak duit? Kenapa aku cantik?

Kenapa bila tiba perkara yang buruk, negatif atau yang tak kita senangi berlaku dalam hidup kita, kita pantas menyoal kenapa mesti aku?