Thursday, September 30, 2010

Temuduga PTD : Tawakkal Jela!

Semalam aku pegi temuduga untuk PTD (Pegawai Tadbir dan Diplomatik). Macam-macam lah kan...dengan datang lambatnya (lagi 10 minit nak pukul 8pagi- kira lambatlah tu ikut standard aku nak pegi temuduga)..sebab dotdotdot...huhu..takpelah demi mak abah..huhu.

Pertama, penemuduga Dato' & En. 'Orang Teluk' (ceritanya dibawah nanti) panggil semua calon PTD masuk kat bilik temuduga untuk bagi taklimat sikit. 

Dan sebab aku ni lambat..dapatlah no.9 daripada 11 orang. Ini hari kedua temuduga untuk PTD kat Ipoh. Esoknya ada lagi 1 sesi.

Rasa nak berguling-guling atas lantai jugak lah nak tunggu giliran..pukul 1.15 baru tiba giliran aku daripada pukul 8.30 mula temuduga...haha.

Ok, mari kita ikuti suasana temuduga itu..jengjengjeng...

Penemuduga ialah seorang Dato' dari SPA dan seorang lagi dari JPA.

Dato' : (sambil selak-selak resume aku). Khairul Munirah...dulu, saya ni nak jadik jurutera...tapi saya gagal kat tengah jalan...kemudian, saya pun jadi lah PTD.....(tergantung..)....agak-agak kenapa saya tak jadi jurutera?

Aku : Senyum...dan blur...opocot kau...tu sebenarnya ayat soalan untuk 'situasi aku'!!! hahaha...tapi serius gaya beliau seperti tengah bercerita kisah hidup beliau jek. Setelah menyedari sebenarnya dia nak tau kenapa aku nak jadik PTD..aku pun toktektoktek la...

Dato' : Tak rasa rugi ke belajar engineering tapi jadik PTD pulak lepas tu...

Aku : blablablabla....

Dato' : Dari tahun 2008 sampai sekarang...apa yang kamu dapat belajar untuk kamu jadi PTD...?

Aku : blablabla...

(Dato' ni pangkah habis-habisan jurutera nak jadik PTD..jadi, terpaksa la konfiden lebih sikit)

En. 'Orang Teluk' : Munirah...ni saya tengok kamu dari Kampung Tanjung Dedalu ye? Saya ni orang Teluk...kamu tahu tak apa beza teluk dengan tanjung. Saya ni sangat tertanya-tanya lah apa beza dua-dua nih....

Aku : (haha...hambekkkk ko! soalan geografi kot neh!) blablabla..dengan penuh konfidennye!

En. OT : Ok la, saya nak bagi soalan lain pulak..simple-simple je dulu...kamu tau apa tu PBB?

Aku : Tauu...aku pun cakap la apa itu PBB blablabla...

En. OT : kamu tau tak sapa yang paling besar dalam PBB?

Aku : (dengan konfidennya ) Setiausaha Agung!

En. OT : Ish kamu nih...tu jawatan...ni saya nak tau..siapa yang paling berkuasa dalam PBB?

Aku : Majlis Keselamatan....(bantai...)

En. OT : Kamu tau tak siapa yang paling berkuasa kat dalam tu?

Aku : mmmm....(sambil angguk-angguk kepala kunun-kunun tengah berfikir....)

En. OT : (dia potong 'mmm' aku) Pernah dengar kuasa VETO?

Aku : Pernah...pastu aku cakap la apa kuasa veto tu.

En. OT : Negara mana yang ada kuasa veto nih?

Aku pun senaraikan la negara-negara yang ada kuasa veto tu..walaupun aku tak ingat...tapi..belasah je la...yang aku ingat cuma US & Rusia je..;)

Soalan-soalan susulan dari topik PBB ni..

1. Pandangan mengenai Kuasa Veto
2. Kenapa S/U Agong tak dilantik dari negara Kuasa Veto
3. Patut ke mansuhkan Kuasa Veto, ataupun tambahkan ahli Kuasa Veto

Kemudian, En. OT tanya pasal kerja pulak. Antara soalannya :

1. Macam mana nak buat kertas kerja
2. Pihak-pihak yang perlu aku berurusan untuk selesaikan masalah kerja
3. Kenapa ada konsep "ALI BABA' dalam pembinaan...(hahaha...aku dah agak dah mereka nak tanya soalan ni kalau dah asyik tanya pasal kerja jek)
4. Kenapa kontraktor bumiputra kurang berjaya.
5. Masalah-masalah dalam bidang pembinaan
6. Pandangan sama ada lebih mudah jika JKR sendiri yang uruskan projek atau JKR lantik konsultan.

Dato' pulak...soalan last (in english..muahaha..masa ni masa dah terlebey dari 1/2 jam). Can you explain, how you can elaborate your transition from engineer to PTD?

Aku pun berabuk hukhuk la menjawab...gagagaga~

Dato' : Haa..habis? Saje jek saya nak dengar kamu speaking english..(senyum...sambil terus bulatkan besar-besar sesuatu di kertas atas meja dia...apakah itu?jengjengjenggg....)

Dato' : Ha..habis dah...kamu ada nak tanya apa-apa ke??

Aku : Ada!! Aku pun tanya la pasal satu benda neh..

Dato' : Ish kamu nih...masa dah terlebih neh..tapi takpelah..dah nak last-last ni saya layankan aje lah kamu nih...kan?(tengok En. OT) Kita jawab je la soalan Cik Munirah ni ye...

Aku keluar-keluar je, calon yang lagi 2 orang tu dah cuak, sebab aku lama sangat..padahal yang terlebih-lebih lambat nya tu sebab penemuduga tu nak jawab soalan aku...;p tengok-tengok jam rupanya sampai lebih 45min aku kat dalam...kuang3~

Hah...dari calon yang ke 6 sampai aku (no. 9) penemuduga dah start tanya soalan isu-isu semasa dan dunia. Mereka tak tanya dah soalan pasal PTD, pasal negara atau kerajaan dan agensi kerajaan macam calon no.1 sampai no.5.

Jadi..segala yang aku prepare untuk temuduga tu..satu pun tak masuk la...semuanya memang betul-betul bergantung pada pengetahuan am aku je..huhu.

Apa-apa pun lepas ni..tawakkal jela..kalau ada rezeki, ada la kan..;) Boleh la ku jejak langkah senoiRita..;)

4 comments:

sani said...

salam

agak tough juge soalan yg dorg tanye awak yer..sy plak terlalu relax n easy..sampai rase x puas plak asyik dorang je yg bercakap huhuhu

anyway, awak da berusaha, persembahan terbaik pun telah deberikan...doa dan tawakal je.
InsyAllah ada rezeki :)

b u k a n s e s i a p a said...

wslm..yeke....

awk dh jwb dgn bgus la tu, tu sbb rse 'relax & easy' jek..hihi ;)

tula...klu ad rzki ad la kan...;) InsyaAllah ;)

jobmall said...

Lama juga soalan ptd,, siap sampai 45 minit,, ni kalau x mampu jawab mahu pengsan dalam tu,, dah macam bilik soal siasat dah

b u k a n s e s i a p a said...

aah..tp xterase pn...klu otak dh asik ligat pikir nak goreng ape...LoL ;p