Saturday, August 7, 2010

Iktibar Tsunami Acheh

Semalam kat Astro Oasis ada program Iktibar Tsunami Acheh. Aku tatau la plak kalau rancangan ni ulangan ke hape...(astro kan suke mengulangkaji).

Aku memang suka rancangan macam ni. Masa Norzie Pa'wan Chik (betul ke nama ayah dia ni?;p) pergi kat Acheh untuk program Majalah 3 dulu..kalau boleh aku tak nak bergerak pun dari tengok tv. Paling aku tabik spring kat Norzie masa dia pergi Palestin dulu. Sejak tu la aku jadik suka sangat kat Norzie...sempat la jugak berangan nak jadik wartawan penyiaran macam dia yang pegi tempat-tempat bencana dan krisis.

Ok, berbalik ke cerita asal, Tsunami Acheh. Program ni fokus untuk menunjukkan kebesaran Allah, macam Masjid-masjid yang tak terusik dek tsunami dan makam wali yang tak hilang dalam gelombang tsunami.


Sebenarnya aku tak faham kenapa mereka tayang program ni, pada masa ni. Heh,  nak kata memperingati...err..lama lagi kot.


Tapi takpe, itu semua TAK PENTING, sebab yang pentingnya..pada ketika mereka tayang tu, aku tengok! Ya, ini yang paling penting ;)

Sebenarnya, aku tulis panjang-panjang ni (panjang ke? ;p) cuma nak quote kata-kata salah seorang mangsa tu. Beliau hilang isteri dan anak-anak serta saudara mara sampai dia pun terus pindah ke Medan.

"Pengajaran daripada tragedi ini..yang pertamanya..jagalah AURAT. Kalau ketika hidup kita jaga aurat, maka masa mati pun Allah akan jaga aurat kita. Masa kita mati, jaga aurat tu dah bukan kerja kita..tapi kerja Allah. Saya sudah lihat di depan mata, orang yang masa hidupnya tak jaga aurat...masa matinya pun..dia mati dalam keadaan aib"

Subhanallah.

Aku pernah fikir pasal perkara ni masa tengok emel gambar-gambar tragedi ni dulu. Betul sangat la apa yang dia cakap tu.

Janganlah kita mati dalam keadaan aib.

wallahualam.

No comments: